úterý 8. října 2013

Test č. 1

1) Na disku T ve složce Informatika Krumlová, je složka TEST. Zde Založe textový dokument pojmenovaný Test č.1_Příjmení. Nezapomeňte úkol průběžně ukládat.
2) Orientace na šířku, okraje úzké
3) Zkopírujte text. Nezapomeňte jej vložit jako prostý text!!!!!
4) Hlavní nadpis Cooper Black, velikost 36, tučně, na střed
5) Podnadpisy Cooper Black, velikost 18, tučně, vlevo
6) Text Times New Roman, velikost 12
7) První odstavec ( o Pythagorovi) zarovnaný do bloku, ostatní vlevo
8) Definice Pythagorovi věty je kurzívou
9) Správně napište podle obrázku na stanovené místo v textu Pythagorovu větu, nastavte pro ni tučné písmo
10) Na text ohledně zobecnění Pythagorovi věty nastavte vhodné odrážky
11) Text o Pythagorejské škole nastavte na 3 sloupce
12) Vlože obrázek znázorňující Pythagorovu větu vpravo vedle textu Zobecnění Pythagorovi věty, nezapomeňte u obrázku nastavit zalamovat text těsně
13) Uložte. Ještě se ujistěte, že jste splnili všechny úkoly a výsledný dokument se schoduje s příkladem na obrázku.


Text:


Pythagoras

Pythagoras ze Samu (také Pýthagorás, řec. Πυθαγόρας ο Σάμιος, okolo 570 př. n. l. ostrov Samos – po 510 př. n. l. Krotón v jižní Itálii) byl legendární řecký filosof, matematik a astronom. Byl také veřejně činný, ale údaje o něm se často rozcházejí. Z jeho díla (pokud nějaké napsal) se nic nezachovalo, založil však velmi významnou školu a výklady i legendy jeho následovníků překryly jeho původní myšlenky, takže se velmi obtížně rekonstruují. Pythagorejská tradice měla velký vliv na Platóna, byla živá v novoplatónismu, v renesanci a v různých – často fantastických - podobách žije i dnes.

Pythagorova věta

Pythagorova věta popisuje vztah, který platí mezi délkami stran pravoúhlých trojúhelníků v euklidovské rovině. Umožňuje dopočítat délku třetí strany takového trojúhelníka, pokud jsou známy délky dvou zbývajících stran.

Věta zní: Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou (nejdelší stranou) pravoúhlého rovinného trojúhelníku je roven součtu obsahů čtverců nad jeho odvěsnami (dvěma kratšími stranami).

Formálně Pythagorovu větu vyjadřuje rovnice (opište správně podle přiloženého obrázku)

Zobecnění Pythagorovy věty

Nahrazení čtverců jinými plošnými obrazci
Zobecnění na tři obecné vektory v Hilbertově prostoru
Zobecnění na více dimenzí
Kosinova věta – zobecnění na jiné než pravé úhly


Pythagorejská škola


Pythagorova „škola“ se podle dnešních představ asi podobala spíše klášteru se společným asketickým životem a bohoslužbou, vyžadovala přísnou disciplínu se zvláštní péčí o čistotu, účastnila se však veřejného života. Podle Diogéna Laertského Pythagorova škola ve městě dokonce vládla podle aristokratické ústavy, kterou Pythagoras napsal. Měla spojence i v okolních městech, patrně mezi aristokraty, a zhruba 50 let po jeho smrti se všichni stali obětí krvavého pronásledování, patrně spíše z politických důvodů. Škola přesto pokračovala a měla velký vliv na klasickou řeckou filosofii, zejména na platónismus a novoplatónismus. Ve zpětném pohledu proto nelze rozlišit, které z významných myšlenek skutečně pocházejí od Pythagora a které mu přisoudili oddaní žáci.








Žádné komentáře:

Okomentovat